Fő tartalom átugrása

Diszkalkulia

Olyan számolási zavarnak tekintjük, amely, már az elemi mennyiség fogalma kialakításánál jelentkezik. Legelterjedtebb tünete a számképzetek késői, hiányos vagy teljes elmaradó fejlődése és ennek folytán a számolási műveletek legelemibb terén is mutatkozó problémák.

  • Az akusztikus észlelés zavara okozhatja a 6 - 7, 7 – 4 számnevek tévesztését.
  • A látási észlelés zavara egy diszkalkuliás gyermek esetében a 6-9 számjegyek keveredését idézi elő.
  • A téri, síkbéli tájékozódás zavara miatt tévesztheti az írott nagy E betűt és a 3 – as számjegyet.
  • A finommotorikai lemaradás a számjegyek rossz írott képét adhatják a műveletek helyes elvégzését befolyásolhatják.
  • A mozgás – beszéd koordinációjuk fejletlensége mutatkozhat meg a megszámlálás nehezítettségében.
  • A laterális dominancia.
  • Figyelmük szétszórt, rövid ideig képesek koncentrálni.
  • A verbális és vizuális emlékezet fejletlen.
  • Az összefüggések megragadásakor használt emlékezet, a nem szemléletes emlékezet sok nehézséget okoz.
  • A rövidtávú emlékezet sérültsége következtében pl. a művelet végzésekor a maradék megtartása nehezített.
  • A szekvenciális, szeriális emlékezet, a rendezés képességeinek gyengesége pedig egy egyesével növekvő számsor megalkotását, a számolási lépések pl. a tízes átlépését, felidézését nehezíti.
  • Gondolkodásukat tekintve a fogalmak kialakulása, szimbólumok felismerése, azonosítás, absztrahálás, analízis, szintézis művelete nehezített.
  • A számolási feladatokat kísérő verbális teljesítményben is lemaradások vannak pl. fogalmak helytelen használata, szöveges feladatok megértése és visszaadása. A nyelv grammatikai struktúráinak értelmezésében fennálló gyengeségek, pl. összetéveszti a mennyivel és a mennyiszer jelentését.

A diszkalkuliás tüneteket  súlyosbíthatják a környezeti tényezők, s ezáltal szerepük lehet a másodlagos pszichés tünetek kialakulásában, hasonlóan a diszlexia, diszgráfia esetében is.

Diszlexia

A nyelvvel, a beszéddel és az olvasástanulással kapcsolatos részképességzavar.
Probléma a BETŰK, SZAVAK és SZÁMOK felismerése, leírása, a leírt betűket felcserélhetik,vagy ellenkező irányban olvashatják.

Diszgráfia

Írászavar. A diszgráfia megjelenhet önállóan, vagy lehet a diszlexia írásbeli megnyilvánulása.
Az írás rendezetlen, kusza, nem igazodik a vonalrendszerhez, a vonalvezetés hullámzó. A betűk formája változékony.

Diszkalkulia

Számolási és memória deficit. Gyakori nehézség számoláskor, becsléskor, nehéz eligazodni órarenden, menetrenden, rossz az időérzék.
Nem érdekli a gyereket a számok világa, kerüli a rajzolást, színezést, gyurmázást.